یکی از مهمترین دغدغه های دانش آموزان و والدین آنها در انتخاب رشته و شغل، موضوع استعدادیابی دانش آموزان در مقاطع پایه می باشد. همۀ انسان ها معمولا در یک یا چند ویژگی، منحصر به فرد هستند. این ویژگی (ها) که فرد را از بقیه متمایز می کند، بایستی در فرآیند استعدادیابی دانش آموزان کشف گردد تا بتواند موجبات پیشرفت آنان را فراهم نماید. گوناگونی رشته‌های مختلف تحصیلی در دبیرستان و دانشگاه از یک سو، و تفاوت های فردی دانش‌آموزان از نظر هوش، استعداد و رغبت هایشان از سوی دیگر، ایجاب می‌کند که ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان با خصوصیات تحصیلی آنان انطباق یابد و دانش‌آموزان در انتخاب واحدهای درسی و رشته های تحصیلی هدایت شوند، اما چنین هدایتی بدون شناخت و آگاهی از تمامی استعدادها و انرژی های نهفته درون آنها شدنی نیست.